wtorek, czerwiec 17, 2025

Jak awansować w pracy

0
jak awansować w pracy

Nareszcie się udało! Po wielu staraniach, stresujących rozmowach kwalifikacyjnych i dłużącym się w nieskończoność oczekiwaniu na odpowiedź, umowa o pracę w firmie, do której aplikowaliśmy jest nasza. Radości nie ma końca, snujemy plany jak to będzie w nowym miejscu pracy, jak będzie nam się układała współpraca z innymi pracownikami, czy szef będzie dobry czy też przyjdzie nam mieć szefa, przed którym będziemy odczuwali znajomy uścisk w żołądku. W przyszłość trzeba patrzeć zawsze optymistycznie, więc pierwsze dni w pracy zwyczajowo mijają, miło i spokojnie.

Nawet ci pracownicy, którzy nie do końca nam sprzyjają nie pokażą tego od razu po sobie. Warto się bacznie przyglądać swoim nowym obowiązkom jak i miejscu pracy, aby nie przeoczyć ważnych instrukcji i informacji, które w późniejszym czasie gdy zaczniemy pracować samodzielnie mogą okazać się kluczowe. Wiele firm, w początkowej fazie zatrudnienia wysyła nowego pracownika na szereg szkoleń. Jest to bardzo dobra praktyka, pozwalająca nam poznać bliżej specyfikę firmy, jej działanie oraz nie rzadko nawiązać ciekawe znajomości z osobami, które równie jak i my dopiero zaczynają swoją przygodę w firmie.

Po pewnym czasie, gdy już udało nam się zapoznać z historią firmy, jej założycielami, celem i misją dostajemy możliwość pracy samodzielnej, na stanowisku, o które się ubiegaliśmy. Pierwsze dni, są zwykle najbardziej stresujące, teoria nabyta w trakcie szkoleń, przekazana nawet w najlepszy sposób, nie jest w stanie przygotować nas na wszystko co może nas spotkać, gdy już weźmiemy „ster” w swoje ręce. Warto pamiętać, że przez pierwsze dni w pracy, zwykle jesteśmy jeszcze troszkę pod ochroną, pracownicy z dłuższym stażem, będą nam służyć radą i wsparciem w wymagających tego momentach.

praca

Z dnia na dzień, będziemy czuć się pewniej, a zakres obowiązków naszego stanowiska, przestanie być dla nas zagadką, z biegiem czasu każdy pracownik odczuwa chęć ubiegania się o awans. Mamy wrażenie, że już sporo wiemy o firmie, jesteśmy dobrzy w tym co robimy, nie popełniamy błędów, ludzie wokół nas szanują co za tym idzie czujemy chęć na więcej. Z reguły w tym momencie pojawia się w naszej głowie pytanie, jak awansować w pracy? Jak się do tego zabrać, co zrobić aby wypłynąć na szersze horyzonty, zawalczyć o swoją lepszą pozycję w pracy, a co najważniejsze o lepsze zarobki. Awans sam się nie zrobi, musimy swoją postawą i konsekwencją pokazać szefowi, że dotychczasowe stanowisko pracy, spełniło już nasze oczekiwania w kwestii rozwoju osobistego i jesteśmy gotowi na coś nowego.

Warto powiedzieć przełożonemu, że chcemy poprzez zmianę stanowiska, wnieść coś nowego i dobrego do firmy. Wykażmy się jakimś ciekawym pomysłem czy spostrzeżeniem. Starając się o awans, warto też pokazać naszemu szefowi, że losy firmy nie są nam obojętne. Angażujmy się więc w sprawy firmy, bierzmy udział w inicjatywach i spotkaniach firmowych. Miejmy otwartą głowę i bądźmy kreatywni, podsuwając zarówno szefowi jak i innym pracownikom nowe pomysły, oczywiście takie pomysły które wniosą coś nowego w życie firmy. Dbajmy o dobrą atmosferę w naszym dziale, bądźmy pomocni dla innych współpracowników, czasami sami z siebie podpytajmy czy koleżanka, bądź kolega nie potrzebuje w danym dniu wsparcia w wykonywanych obowiązkach, każdy może mieć przecież słabszy dzień.

awans

Starajmy się swoją postawą i zachowaniem, wnosić pozytywny klimat do naszego środowiska pracy, wprowadźmy jakiś ciekawy rytuał do codzienności, można zaproponować koleżankom i kolegom, stworzenie listy urodzinowej. Każdy wpisze tam datę swoich urodzin i w tym dniu, wraz z innymi współpracownikami, poświęcimy chwilę na złożenie solenizantowi życzeń, ten z pewnością odwdzięczy się urodzinowym cukierkiem i już dzień będzie radośniejszy. Można też od czasu do czasu, zaproponować ciekawe spotkanie działowe na mieście, wybrać się do kina bądź teatru. Warto dać się zauważyć szefowi, jako osoba chętna do współpracy, postawa malkontenta rzadko jest mile widziana, w procesie ubiegania się o awans.

Trzeba też pamiętać, aby w tych wszystkich zachowanych pozostać sobą, nie udawajmy kogoś kim nie jesteśmy, uważajmy również na to, aby nie przesadzić i nie popaść w pewnego rodzaju śmieszność, która może być źle odebrana, zarówno przez samego szefa jak i współpracowników. Swoje dotychczasowe obowiązki wykonujmy perfekcyjnie, a przy okazji dajmy się poznać jako osoba zarówno gotowa jak i godna otrzymania awansu. A gdy już się uda, cieszmy się nową posadą i wypatrujmy okazji do kolejnej zmiany stanowiska, wszak warto się rozwijać całe życie.

Praca naukowa jak pisać

0
praca naukowa jak pisać

Określmy warunki początkowe, wyobrażam sobie bowiem taką sytuację. Konspekt pracy zaakceptowany przez promotora. Wszystkie materiały przygotowane kserokopie z biblioteki ładnie ułożone po prawej stronie biurka, książki na półce, herbata zaparzona, edytor tekstu otwarty, a w nim tabula raza. Co z tym zrobić, jak zacząć pisać, w jaki sposób przełamać obawę przed napisaniem pierwszego akapitu, jak poradzić sobie z rozterkami, które blokują Cie przed napisaniem pierwszych słów tekstu- praca naukowa jak pisać. Dowiesz się tego w dalszej części niniejszego tekstu.

Jak zacząć pisać pracę dyplomową?

Nie ma powodu, by zaczynać od wstępu, wprost przeciwnie, właściwie najgorsze co można zrobić to zacząć pisać od wstępu. Od którego miejsca zacząć pisać? Na to pytanie odpowiedź jest dość prosta. Spójrz w konspekt i znajdź w nim podrozdział, który jest Ci najbliższy, chodzi o fragment, który jest Ci znajomy, przeczytałeś o nim dużo, albo po prostu budzi twoje dobre skojarzenia. Od tej chwili myśl, że będziesz pracować tylko nad kilkoma stronami związanymi z tym tematem. Punkt kolejny- unikaj banałów. Masz już przed oczyma zdecydowanie krótszą perspektywę niż kilkadziesiąt stron pracy. Koncentrujesz się na kilku stronach o jednym zagadnieniu, przychodzi jednak mały kłopot. Otóż te kilka stron tezę trzeba jakoś zacząć i nie chodzi tu o głodne kawałki typu: już od zarania dziejów ludzkość borykała się z… bo taki początek prawie zawsze jest zwiastunem intelektualnej tragedii- już od zarania dziejów tak było.

praca naukowa piszemy

Co należy zrobić?

Należy szybko przedostać się do wiedzy na dany temat. Weź z półki przygotowane wcześniej książki i odrzuć te, które nie mają indeksu. Skorzystaj ze słowników, twoim celem będzie napisanie połowy strony na temat jakiegoś pojęcia, które jest niezbędne do zrozumienia twojego tematu. Po drugie- najpierw przepisywanie. Uwaga- trzymaj się, zaczynasz pisać, wybierz kilka definicji i po prostu przepisz je do edytora tekstu, nie zapomnij wstawić odpowiednich przypisów, na razie oczywiście w wersji nieskróconej. Kiedy masz już pół strony tych definicji- zdecyduj, które zdecydujesz dosłownie, a które omówisz. Po dokonaniu tej decyzji i napisz pierwsze samodzielne słowa. Jak podaje słownik, czy encyklopedia i omów treść jednej z definicji.

Pierwsze samodzielne słowa- masz poczucie sukcesu, jeszcze kilka czynności i masz pierwszą wersję dość konkretnego fragmentu pracy. Ważne w tym wszystkim, abyś szedł za ciosem. Kiedy masz już opracowany mały fragment tekstu prezentujący wybraną definicję, zajmij się kolejnymi. Pamiętaj, że możesz je zacytować lub po prostu je omówić. Ważne jest, aby cytatów nie było zbyt wiele i zostały należycie do tekstów wprowadzone.

Możesz użyć sformułowań takich jak: W literaturze przedmiotu można spotkać także stanowisko, w myśl którego…, Popularny jest pogląd, że…, Odrębnego zdania jest autor XYZ, który podaje, że…, Spośród wielu stanowisk warte zauważenia jest także…, Obrazy tego problemu dopełniają poglądy wyrażone przez itd. Kiedy zredagowałeś już pewną część tekstu związaną z pojęciem, warto zanurzyć się, wgłąb problematyki poprzez wykorzystanie spisu treści książek oraz tekstów artykułów, które przygotowałeś.

praca naukowa

Tutaj sposoby pracy są dość zróżnicowane. Nie będę Ci proponował rozwiązań, bo mój poradnik miał dotyczyć tego, jak przełamać pierwsze lody, teraz kiedy jesteś już rozpędzony, nie trać czasu, lecz po prostu pisz. Inną kwestią dotyczącą pisania pracy dyplomowej jest szukanie bibliografii, ciągiem dalszym- praca naukowa jak pisać. Jak szukać literatury, czyli bibliograficzny detektyw. W tej części postaram się przedstawić jak być książkowym detektywem tzn. jak znaleźć książki na interesujący nas temat oraz w jaki sposób przekonać się, w której z bibliotek będą one dostępne.

Nasze poszukiwania będziemy realizowali na podstawie dwóch stron internetowych, pierwsza z nich to narodowy uniwersalny katalog. Druga z nich to katalog rozproszony. Obie te strony są niesamowicie ważne dla wszystkich, którzy poszukują książek. Ten pierwszy system agreguje dane z bardzo wielu Polskich bibliotek akademickich, można więc z powodzeniem zaryzykować twierdzenie, że jeżeli jakaś książka jest wydana w Polsce, to z pewnością będzie w uniwersalnym katalogu.
W tym katalogu jest też bardzo wiele książek wydanych za granicą, dlatego nawet książek zagranicznych warto poszukiwać w tym Polskim systemie. Natomiast katalog rozproszony to system, który zbiera informacje o tym, jakie książki znajdują się w danych bibliotekach. Wpisując daną książkę, możemy więc uzyskać informację, jaka najbliższa biblioteka oferuje wypożyczenie tej książki, którą właśnie szukamy.

Jak napisać aneks do umowy o pracę

0
aneks

To, że pracodawca podpisał z pracownikiem umowę o pracę nie oznacza, że przez cały okres umowny musi ona pozostać niezmieniona. Pracodawca może zmienić postanowienia umowy o pracę, zarówno na korzyść jak i niekorzyść pracownika, dając mu do podpisania stosowny aneks. Pracownikowi oczywiście przysługuje prawo odmowy, jeżeli nie zgodzi się z wprowadzanymi zmianami to nadal będą obowiązywać elementy wcześniej podpisanego porozumienia między stronami. Inną formą zmiany warunków umowy o pracę może być tak zwane wypowiedzenie zmieniające, ale taka forma jest trudniejsza w zastosowaniu, bo ma więcej ograniczeń.

Czym jest aneks i kiedy można go stosować?

Aneks jest dokumentem, który na mocy porozumienia stron zmienia dotychczasowe warunki umowy. Dlatego ten typ dokumentu nazywany jest też czasem porozumieniem zmieniającym. Zmiana następuje, jeżeli pracownik zaakceptuje propozycję pracodawcy, w terminie który strony ustalą. Ważną kwestią jest, że podpisania aneksu nie uniemożliwia fakt, że pracownik podlega szczególnej ochronie na mocy przepisów prawa To znaczy, że takie porozumienie możemy podpisać także z pracownikiem w wieku przedemerytalnym, na zwolnieniu lekarskim, czy z pracownicą która jest obecnie w ciąży. Co ważne nie tylko pracodawca może proponować podpisanie aneksu do umowy o pracę, także pracownik ma prawo do takiej inicjatywy.

jak napisać aneks do umowy o pracę

Aneks jest najczęściej stosowaną formą zmiany umowy o pracę. Można dzięki niemu zmodyfikować prawie wszystkie postanowienia. Najczęściej jednak aneksem zmienia się:
– wysokość wynagrodzenia,
– stanowisko pracy,
– wymiar czasu pracy.
Jednak jeżeli w kontrakcie zawarto na przykład zasady przyznawania premii, nagród jubileuszowych czy zakazu konkurencji, to te warunki także można zmienić za pomocą aneksu. Co więcej, kwestie typu zakaz konkurencji można także wprowadzić do warunków umowy za pomocą porozumienia zmieniającego. Aneksem można zmienić warunki płacy lub pracy, a także rodzaj umowy, jeżeli strony nie wniosą sprzeciwu.

Czego w umowie o pracę nie można zmienić aneksem

Nie jest tak, że pracodawca czy pracownik mogą za pomocą aneksu dowolnie zmieniać umowę o pracę. Przede wszystkim podpisanie aneksu nie może doprowadzić do pogorszenia sytuacji pracownika w porównaniu do minimum, jakie zagwarantowane jest w kodeksie pracy lub innych przepisach dotyczących zatrudnienia.

Porozumieniem zmieniającym nie można uchylić przepisów obowiązujących na podstawie ustaw. Nie można też nałożyć na pracownika ani dodatkowych obowiązków ani sankcji, których nie przewidują przepisy. Podpisanie aneksu nie daje możliwości skrócenia czasu wypowiedzenia jaki obowiązuje zgodnie z kodeksem pracy czy odebrania pracownikowi prawa do dodatkowego wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach lub godzinach nocnych. Takie klauzule w umowie uznaje się za abuzywne- są nieważne z mocy prawa i nie zmieni tego fakt, że zostały wprowadzone na podstawie obustronnego porozumienia.

Przykładem często stosowanej praktyki jest próba obejścia przepisu, o tym, że trzecia umowa o pracę musi być podpisana na czas nieokreślony. Pracodawcy zamiast tego próbują wydłużyć czas trwania umowy na podstawie aneksu. Jednak tak podpisany aneks będzie traktowany na równi z podpisaniem trzeciej umowy, czyli z zawarciem umowy na czas nieokreślony.

Jak napisać aneks do umowy o pracę

Aneks jest obustronnym oświadczeniem woli. W przepisach teoretycznie nie określono, że musi on być sporządzony w formie pisemnej. Jednak najlepiej sporządzić go w takiej formie aby uniknąć późniejszych nieporozumień i sporów. Dodatkowo w przypadku ewentualnego sporu sądowego, jedna ze stron może próbować powoływać się na fakt, ze skoro umowa o pracę musi być w formie pisemnej, to także wprowadzone do niej zmiany powinny być tak sporządzane.

Cała procedura dokonania zmian w umowie o prace powinna polegać na obustronnym złożeniu podpisów na dokumencie w którym zawarto opis zmienianych warunków zatrudnienia. Podobnie jak umowa o pracę, w zakresie aneksu określone są tylko minimalne informacje, jakie dokument powinien zawierać, są to:

– datę i miejsce zawarcia umowy,
– oznaczenie, że dokument ten jest aneksem do umowy o pracę,
– wskazanie stron umowy,
– wskazanie umowy, której dotyczy aneks (w tym informacji od kiedy obowiązuje zmieniana umowa),
– opis zmienianych elementów i wprowadzanych na ich miejsce,
– zastrzeżenie, że pozostałe z warunków umowy nie ulegają zmianie,
– podpisy (i pieczątki, jeżeli obowiązują) obu stron.

aneks do umowy o pracę

Ponadto, najlepiej w aneksie dokładnie określić datę, od której będą obowiązywać zmiany zawarte w porozumieniu, w przeciwnym wypadku jako dorozumianą datę rozpoczęcia obowiązywania zmian przyjmuje się datę podpisania aneksu.

Aneks do umowy powinien być sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach- po jednym dla każdej ze stron. W momencie złożenia podpisu na aneksie przez pracownika oraz odpowiedniego przedstawiciela pracodawcy staje się on integralną częścią umowy o pracę.

Chwilówka bez formalności – czy to możliwe?

0
Chwilówka bez formalności - czy to możliwe?

Kłopoty finansowe? Obecnie to nie problem. Pieniądze możesz pożyczyć nawet w kilka minut, bez wychodzenia z domu i dopełniając minimum formalności. Poznaj szczegóły!

ZOBACZ TEŻ